Uppgift 2 från Hemmingsmark

14 03 2012

Film 1

Syfte:
Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för sina egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.

Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.

Två av de yngsta barnen utforskar pekplattan tillsammans och väljer själva appar. N väljer appen ”Labyrinth” som han har sett ett annat barn använda på morgonen. Appen är som ett verkligt labyrintspel där man vickar pekplattan för att få kulan att röra sig. När han har valt appen kommer det upp olika nivåer att välja bland och erbjudande om att uppgradera. Pedagogen visar var man ska trycka och frågar om han minns hur man ska göra. Han pekar på kulan med fingret och P gör likadant. N kommer på att man måste hålla i plattan och vicka den, P tittar på och pekar på skärmen. N säger nej och vrider bort plattan och börjar spela. P fortsätter att peka på skärmen och säger ”jag” och pedagogen ber P titta vad N gör. Sedan frågar hon om P kan få prova. ”Nej, jag prova” säger N. Pedagogen lyfter plattan till P som pekar på pekplattan istället för att vicka. Efter uppmaning av pedagogen försöker N visa P med ord och genom att röra pekplattan. P provar att vicka pekplattan och N vickar tillbaka plattan åt sitt håll för att kunna se skärmen. P väljer att byta app och N säger ”jag också spela” och upprepande gånger ”kulan”. Han visar var man ska trycka för att komma tillbaka till appen men trycker inte förrän han blir uppmanad att göra det. P rör med fingret på kulan och räcker sen över pekplattan till N.

Reflektion: N ger uttryck för sin uppfattning verbalt medan P använder sitt kroppsspråk. Vi upplever att P inte är så intresserad av appen vilket kan bero på att det är N som har valt den. Det kan också vara så att han inte förstår hur man ska göra. I vanliga fall använder man pekfingret för att få något att hända medan man i den här appen använder båda händerna för att vicka hela pekplattan. N försöker få P att byta till labyrintknappen genom att visa istället för att själv trycka. N förstår sambandet mellan hur man vickar på pekplattan för att styra kulan. Vi kommer att gå vidare genom att de får använda pekplattan tillsammans igen men att P får välja vilken app de ska använda.

Annonser

Åtgärder

Information

One response

14 03 2012
Uppgift 2 från Hemmingsmark « LekMiT | Ipad i skolan | Scoop.it

[…] background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } lekmit.wordpress.com – Today, 5:57 […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: