Adam visar sina kompisar hur man gör en film i Puppet pals

2 03 2012

Dagen innan så provade jag(Maria) och Adam att fota varandra med en I-pad. Vi lade även in ett foto på barnens planeter som de gjort i papier mache. Adam gjorde en rymdsaga med sig själv och Maria i Puppet pals. Dagen efter så fick Adam visa sin rymdsaga för kompisarna på videokanonen.

Adam visar och berättar för sina kompisar.

Barnen fotar varandra.

Efter att de fotat varandra så sätter de igång med sin film i Puppet pals.

Barnen tittar på sin färdiga film på videokanonen.

Projektledarens inlägg om samma sak:

Idag samlades fyra barn i projektgruppen rymden för att se en rymdfilm som en av pojkarna hade gjort i PuppetPals. iPaden kopplades till projektorn och premiärvisningen var ett faktum! Denna pojke fick sedan i uppdrag att lära sina tre kompisar PuppetPals. De fick en tydligen och klar instruktion och även en mycket pedagogisk genomgång av sin kompis. Snabbt var alla på banan och deras första gemensamma film under tillverkning. De fotade varandra för att använda sig själva som figurer i sin film, de spelade in sitt prat, hoppade mellan sidor, zoomade in och ut och roterade m.m. Jag tänkte: Note to my self – prata med Maria (pedagogen) om att hon så småningom kan introducera hur man bygger en berättelse, vad ska den handla om, vem är med, vad händer osv. Och att de kan leka  den först på paddan innan de trycker på inspelningsknappen. Barnen fortsatte sitt filmskapande och tillslut var det dags att spara. En av pojkarna säger: Vad ska filmen heta? Vad handlar filmen egentligen om? Hm…. man kanske måste prata innan man börjar spela in, så att man vet vad det ska handla om? Ja, vi kan leka den innan på paddan vi börjar spela in, säger en flicka.

BINGO! Vilka insikter! Vi talar om barn som är 5 år! Givetvis ska de få utforska och prova sig fram, men jag blev så imponerad att denna insikt kom så fort.

Till slut enades barnen om vad filmen skulle heta – Piratskepp. Här blev det till att klura lite och säga ordet flera gånger för att lyssna vilka bokstäver som skulle skrivas ner för att bilda ordet Piratskepp. Lite hjälp på traven fick de med bokstaven K.

Två citat från läroplanen dyker genast upp i mitt huvud:

Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna för att genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter. detta förhållningssätt förutsätter att olika språk- och kunskapsformer och olika sätt att lära balanseras och bildar en helhet.

Förskolan skall sträva mot att varje barn: utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga till att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: