7 02 2012

Andra veckan med handledning i verksamheten är påbörjad och vi har haft vårt första kollegiesamtal.

Än en gång –  det känns verkligen som om vi startar upp spännande lärprocesser som är kopplade till deras projekt och läroplanen.

Deltagande förskolor bestämmer alltså själva innehållet i deras projekt, jag tänker in media och IKT i deras projekt tillsammans med dem. Det bubblar och sjuder av möjligheter, blandat med frågor och reflektioner. När man introducerar nya verktyg, så måste man få befinna sig i experimentfasen ett tag, både vuxna och barn för att lära sig hantera tekniken och förstå vad man kan använda den till. Tanken är förstås att medie- & IKTverktygen ska vara skapande och kreativa och så småningom bli naturliga inslag/verktyg i verksamheten.

Barnen har tagit till sig både filmkameran Kodak PlaySport och iPadsen. Idag har te x barnen i ena rymdgruppen dokumenterat med kameran när deras kompisar har berättat som de planeter som de har gjort. Runt pekplattorna kan man tydligt se lägereldseffekten och att de ofta samarbetar runt de appar som de valt. De kallar apparna för spel oavsett om det är spel eller mer en skapande och kreativ app.

Vi har haft diskussioner om vilka kriterier man ska ha för att räkna appen som pedagogisk, vilket är en intressant diskussion och vi är nog inte riktigt färdigtänkta där. Jag tänker inte att iPadsen i första hand ska vara spelmaskiner utan just skapande och kreativa verktyg som jag tidigare skrivit – ge barnen fler verktyg/språk att uttrycka sig med och göra sina röster hörda, vilket jag uppfattar att pedagogerna också vill se det som.

Jag tänker att barnen lär sig tekniken snabbt och testar och ser vad som händer, men att det ändå inte skadar med en lätt introduktion, där man lär ut det mest basala till dem. Kanske inte hela barngruppen på en gång, utan att man väljer ut några som i sin tur får lära några kompisar, som i sin tur får lära ut osv. Runt omkring Kodak PlaySporten tänker jag att man skulle kunna ställa frågan – Hur kan det vi filmar och/eller fota komma in i kameran? Hur gör man? Vad är för för skillnad mellan att filma och fota? Helt enkelt ta reda på deras tankar och teorier lite först. I det här sammanhanget bör nämnas att de är de äldre barnen på förskolan som jobbar med temat rymden.

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: