Kollegiesamtal

6 02 2012

Kollegiesamtal är en del av LekMiT. Vad är då det? Ungefär så här fungerar det.

Två personer har i förväg blivit ombedda att välja ut en pedagogisk fråga som de reflekterat omkring. Samtalet sker i ett ostört rum, där gruppen sitter i en ring. Kollegiesamtalsledaren och den person som ska lyfta sin pedagogiska fråga får ha anteckningspapper och penna. De andra har en lyssnande och reflekterande funktion. Man dricker kaffe/te före eller efter samtalet. Alla mobiltelefoner är avslagna. Meningen är att det ska vara full fokus på själva samtalet. Man använder sig av så kallade rundor, där var och en i tur ordning får ordet. På så sätt kommer alla till tals och värdefulla reflektioner och erfarenheter lyfts fram från hela gruppen. Man har dock rätt att passa om man för stunden inget har att säga. Allt som tas upp under kollegiesamtalen är sekretessbelagt.

På CMiT har vi gått en utbildning för att kunna handleda samtalen, vi har sedan 6 år tillbaka alltid haft kollegiesamtal som en del av våra auktoriserade projekt. Vi ser det som en viktigt del av projektet – att få kvalitetstid att lyfta pedagogiska frågor som ger deltagarna feedback och tankar att utvecklas vidare.

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: