Första tillfället på Fagottens förskola

31 01 2012

Första handledningstillfället på Fagottens förskola har så genomförts nu på morgonen. Så fantastiskt roligt! I love förskolan!

Den här gången handlade ju mest om att börja bekanta sig med barn och pedagoger, få mer insikt i vilka teman/projekt de arbetar med och spåna lite idéer. Vilken aktivitet det var runt paddorna när jag kom. Många barn samarbetade. De klickade glatt runt och verkade inte ha några som helst problem att förstå hur man gör. Cute the Rope, Puppet Pals m.m. var uppe på skärmarna. Jag tog fram min padda för att dokumentera aktiviteterna runt paddan. En liten tjej runt 2 år såg att jag tog fram paddan och kom genast till mig med utsträckta händer – inte för att komma upp till mig, utan för att hon ville ha paddan :)! Jag böjde mig ner och slog på videokameran så att den filmade henne. Det blev en positivt reaktion, hon skrattade och blev så glad när hon såg sig själv. Media och IKT är  verkligen bekräftande verktyg.

På Fagotten jobbar de just nu i följande åldersintegrerade projekt, till vilka vi ska koppla media och IKT: Rymden, Fjärilar, Maskar och de allra yngsta utforskar just nu olika skapande tekniker i ”målarrummet”. Fagotten dokumenterar noga processerna runt deras teman/projekt, vilket var intressant att ta del i, för att kunna spåna vidare.  Till er runt om i landet som jobbar i förskolan – bidra gärna med tips och idéer vad man kan göra runt dessa teman med media och IKT. Förskolorna har alltså tillgång till iPads, filmkameror, diktafoner, dator, digitalkameror, projektor.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

